نکااتی مهم در رابطه با تابلو نمایش طرح جابربن حیان
در اکثر کلاس های درس یک تابلو نمایش طرح جابر ، خواه سفید وخواه سیاه موجود است . بیشتر اوقات ما در زندگی حرفه ای خود چنان به این شیء احساس نزدیکی می کنیم که عبارت «زندگی پای تابلو نمایش طرح جابر» تقریبا ً متداول شده است . این که ما چگونه از این وسیله استفاده می کنیم ، تفاوت قابل ملاحظه ای را در میزان فراگیری دانش آموزان ایجاد خواهد نمود .
1- نگارش شما بر روی تابلو نمایش طرح جابر به چه میزان قابل مشاهده است ؟
اطمینان حاصل کنید که اندازه نوشته های شما به مقدار لازم بزرگ است که دانش آموزانی که نسبت به تابلو نمایش طرح جابر در مکانی دور تر قرار دارند ، بتوانند آنچه را که شما بر روی تابلو نمایش طرح جابر نوشته اید ، بدون هیچ مشکلی بخوانند.
2- بر روی قسمت فوقانی تابلو نمایش طرح جابر مطالبتان را بنویسید .
مطمئن شوید که شما از نیمه فوقانی تابلو نمایش طرح جابر به روش مطلوب استفاده می کنید که مطمئن هستید دانش آموزانی که در ردیف های جلو و نزدیک به تابلو نمایش طرح جابر قرار دارند جلوی دید دانش آموزان پشت سرشان را نمی گیرند .
3- عناوین درس را روی تابلو نمایش طرح جابر بنویسید .
سئوالاتی را که قصد دارید راجع به آنها به بحث بپردازید ، روی تابلو نمایش طرح جابر بنویسید. در این حالت هنگام پاسخ به سئوالات ، دانش آموزان قادرند سئوالات را بر روی تابلو نمایش طرح جابر مشاهده کنند .
4- در صورت چپ دست بودن ، نگارش بر روی تابلو نمایش طرح جابر برای شما کار مشکلی خواهد بود . مشکل بودن نگارش به دلیل بی عرضه گی شما نیست ، بلکه بدان علت است که گچ را در زمان نگارش به جلو فشار می دهید . بسیاری از معلمان سالها پریشانی و اضطراب تحمل کرده اند تا به این موضوع پی برده اند ! استفاده کنندگان چپ دست گاهی اوقات متوجه می شوند که اگر کمی بیش از حد معمول در سمت راست قرار گیرند و کمی بیشتر گچ را در آن جهت روی تابلو نمایش طرح جابر بکشند ، باعث خواهد شد که وضعیت را کمی بهبود بخشد.
5- طوری قرار بگیرید که دانش آموزان هم به خوبی ، صدای شما را بشنوند و هم به خوبی قابل رؤیت باشید.
هنگامی که پشت به دانش آموزان ، در حال نگارش مطلبی بر روی تابلو نمایش طرح جابر می باشید ، با آنها صحبت نکنید ، هنگامی که امکان پذیر باشد ، کلاس درس را طوری ترتیب دهید که بتوانید با دانش آموزانتان ارتباط چشمی برقرار نمایید . حتی زمانی که در حال بازنویسی مطالب بر روی تابلو نمایش طرح جابر هستید .
6- آماده و مهیا باشید!
در صورت امکان ، از قبل بر روی تابلو نمایش طرح جابری کلاس درس عناوین مهم را که میخواهید راجع به آنها بحث کنید ، بنویسید . طوری که دانش آموزان بدون هیچ مشکلی آنها را بر روی تابلو نمایش طرح جابری کلاس رؤیت نمایند .
7- گفته های دانش آموزان کلاس را بر روی تابلو نمایش طرح جابر بنویسید .
در صورت امکان ، بیانات دانش آموزان و پاسخ های آنها به سئوالات مطرح شده در کلاس را بر روی تابلو نمایش طرح جابر بنویسید ، به این دلیل که آنها مشاهده کنند که شما ایده آنها را محترم شمرده اید .
8- فرصت نوشتن بر روی تابلو نمایش طرح جابر را برای دانش آموزان مهیا کنید .
تابلو نمایش طرح جابر را به مکانی برای نگارش همه افراد کلاس تبدیل کنید . از دانش آموزان بخواهید که بر روی تابلو نمایش طرح جابر مطلب بنویسند ، برای مثال ، سئوالاتی که برایشان پیش آمده است ، ایده هایی که می خواهند راجع به آنها بحث کنند و نیز هرچیز جالب دیگری که قابل بحث در کلاس درس باشد .
9- از تابلو نمایش طرح جابر به عنوان منبع کلاسی استفاده کنید .
تکالیفی را به دانش آموزان محول کنید که آنها را ملزم به نگارش بر روی تابلو نمایش طرح جابر نماید.
مثلا در هنگام آغاز موضوع جدید درس ، از گروه های دانش آموزی بخواهید که ده سئوال در مورد آن طرح کرده و آنها را بر روی تابلو نمایش طرح جابر بنویسید .
10- در پاک کردن مطالب نوشته شده بر روی تابلو نمایش طرح جابر دقت کنید .
قبل از پاک کردن توصیه ها و پیشنهادات دانش آموزان بخاطر اهمیت و ارزش توصیه هایشان ، تشکر و قدردانی کنید .